tisdag 30 april 2013

Brev till Computer Sweden

Hej!
För ett par månader sen fick jag den svenska IT-blaskan Computer Sweden i i brevlådan, med bilagan "De hetaste IT-trenderna 2013". Jag läste och förundrades. Sen blev jag så förbannad att jag höll en brandtal här hemma ang bildspråk och cementerande av könsroller. Min sambo sa: "Men du vet, det är ju alltid ett gäng som vill synas, och ett gäng som man får truga".
Ja, det vet jag. Men så är det med förändringsarbete, det kostar på att välja en ny väg.

Jag har läst er tidning i 14 år, och jag har vid flera tillfällen retat mig på ert bildspråk. Ni kör genomgående med bilder av aktiva män och passiva kvinnor, med några få avsteg. I snitt en kvinnlig huvudperson på ca 20 manliga. Och då är jag snäll.
När jag började i IT-branschen så var det för att den stod för något nytt, lika många kvinnpr som män i konsultledet, platta organisationer, flexibilitet, roligt på jobbet, snabba att fånga upp nyheter och så vidare. Nu är jag inte så säker längre. Det budskap ni kör med är ett helt annat. Är IT-branschens maktsfär nuförtiden bara en lekplats för killar som tillfälligt lämnat joltcolan och tangentbordet bakom sig och dragit på sig kostymen? Var är brudarna?
I bilagan "De hetaste IT-trenderna 2013" finns det (bortsett från slipsen på framsidan) trettio bilder på män, två bilder på kvinnor (symptomatiskt nog en minister och en förbundsdirektör) och fem bilder med en man och en kvinna (varav männen samtliga är VD-ar och av kvinnorna är två VD-ar, två marknadschefer och en konsultchef). Dessutom finns i denna bilaga en helsida med reklambild på en naken ung kvinna vilket jag anser inte är något annat än en renodlad skam för både bolaget själva och för er på CS. Inte för att hon är naken, det är inte så märkvärdigt. Men för att det är ett ålderdomligt, uberkonservativt och ohyggligt ospännande bildspråk. Utom kanske för fluktare.
Har CS lämnat stenåldern bakom sig? Tekniskt ja, men könsrollsmässigt - nja. Ska man vara ärlig så - nej. Visserligen är ni en lätt förklädd annonsbilaga så vad kan man förvänta sig, som min sambo sa. Men tyvärr så förväntar jag mig ändå mer. Jag är en kvinna, jag är i IT-branschen, jag är 45+ - och visst, jag kan ta det där snacket. Det har jag kunnat länge. Men jag har döttrar, och jag vill inte att den där maktobalansen ska få fortsätta vara normen. Och det är där ni på CS kliver in på scenen. Ni har möjlighet att förskjuta perspektivet - men ni gör det inte. Ni har aldrig gjort det.
Så vad är problemet? Har ni fossiler på marknadsavdelningen och dinosaurier på chefsstolen? Har ni visioner, eller ens basal perception av det som sker i den bransch ni bevakar? Bortsett från de tekniska landvinningarna? Vill ni ens framstå som en tidning i led med tiden, kanske t o m i framkant? Uppenbarligen inte.
Det är pinsamt. Det är idiotiskt. Och för eller senare så kommer ni att förlora prenumeranter och annonsörer, på er primitiva inställning till "tingens ordning".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar