onsdag 9 maj 2012

Mediababe

I ett anfall av vansinne (jag drabbas av det ibland) så köpte jag boken Mediababe. Tänkte väl att det skulle vara kul att lära sig hur man odlar sitt varumärke eller hur man överhuvudtaget placerar sig på den mediala världskartan. Det kan ju inte vara så svårt. Tänkte jag.
Fast jag kan inte ha haft alla hästar hemma, när jag funderade på det där med "eget varumärke". Vilket jäkla varumärke? Jag har inget varumärke, och om jag hade ett så skulle jag nog mest skämmas. Man ska ju i så fall vara sin egen reklampelare i alla väder. Dagens outfit. Dagens kloka citat. Dagens maträtt. Dagens nytänkande idé. Dagens vederhäftiga text om en spännande företeelse i omvärlden.
Jamen, nej tack.
Inte för att jag vill klättra upp på min höga häst, sticka näsan i vädret och förlöjliga hela grejen. Inte alls. Jag är full av beundran för de mediababes som klarar pressen och presterar varje dag, även när det blåser runt dem.
Jag är bara inte så uthållig. Kanske kan jag skriva nåt kul då och då, eller berätta något som någon vill läsa, men varje dag? Det klarar jag inte. Då får jag prestationsångest och härdsmälta. Inspiration kommer inte när JAG vill. Inspiration är en hal ål, den kommer närsomhelst eller inte alls. Och att ni skulle behöva se min outfit varje dag, det vore verkligen en realistisk rapport från skurhinken. Alltså, jag har inte städrock eller så. Men jag är en heltidsarbetande morsa in her mid 40-ies, som knappast klär sig som en managementkonsult. Jag är ganska mainstream. Kanske är jag en tötnt. Fråga min tonåriga dotter, så får ni svaret. Men jag har stretchjeans. Jag har sneakers. Jag har kofta. Jag har färgat hår. Ibland ser jag ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Men jag är nöjd med det, och det kanske för allt i världen är en, om inte spännande, så ändå en intressant, företeelse här i världen, bland mediababes, dagens fräcka outfit och senaste nytt om Java-utveckling.


1 kommentar:

  1. Visst är det härligt att drabbas av vansinne ibland, Malena ;-) Vad kul att du hittade min bok Mediababe. Och kanske blev en smula inspirerad.

    Du har en realistisk bild av vad det innebär att bygga ett personligt varumärke och använda (social) media för att bli enkel att:
    1. Hitta
    2. Utvärdera erbjudande eller kompetens
    3. Känna sig trygg med att välja.

    Det är hela poängen med att vara en mediababe. Oavsett om man driver eget eller vill säkerställa att man hela livet igenom har ett roligt, välbetalt jobb att gå till. Du har kommit långt som bloggar. Om du hittar mig på Facebook, så finner du länken till en serie jag gör för Du & Jobbet. Där skriver jag om hur den vanliga människan kan bygga det personliga varumärket för att få ett roligt liv på jobbet. Och vem vill inte det?

    Lycka till med allt
    Jacqueline Kothbauer

    SvaraRadera